Thursday, April 9, 2009

Nak Ke Kita Jadi Macam Ni?


Ini bukanlah duit untuk membayar harga makanan termahal di dunia, bukan juga belanja lunch Donald Trump ataupun Bill Gates tapi ini belanja makan yang harus dikeluarkan oleh rakyat Zimbabwe yang merupakan penduduk termiskin di dunia.



Ya, duit 500 juta dollar Zimbabwe ini hanya bernilai sekitar 2 Dollar Amerika atau hanya cukup untuk sekali makan saja.

Ketika ini keadaan ekonomi dan politik Zimbabwe adalah sangat teruk. Kadar inflasi di Zimbabwe mencecah 5 sextillion peratus (ada 21 biji kosong).

5 ,000,000,000,000,000,000,000% hiper inflasi. Giler kentang!!

Zimbabwe saat ini pemegang rekod inflasi terbesar di dunia iaitu sebanyak(seperti di atas.penat nak taip 0 tu!), lebih parah lagi harga-harga melambung begitu cepat hanya dalam kiraan minit bahkan detik, tak hairan kalau tokoh-tokoh di Zimbabwe begitu sibuk mengganti label harga jika terjadi perubahan harga.

Kat sana, emas nie menentukan hidup atau mati. Kalau tak ada emas, so tak boleh beli makanan - anda akan mati kebuluran.

Kita lihat apa yang terjadi tehadap kehidupan masyarakat disana...
Taadaaaaaaaaa..

'Wat suspen je'(bak kate Kak Mah Gali)

beli tomato 2kg lah..2kg baru berapa je..nak masak kari takde tomato tak sedap..

Beli telur plak la.. anak den sorang tu suke makan telur.. 3 bijik baru 100 Billion..


Kebetulan ada sedara datang rumah plak..lagi pon lama tak makan ayam..beli la sekor..dpt sorang sikit jadi la..

Dah la tu kot..bli bnyak2 kang tak abis plak makan..membazir je..lain la kalo duduk Malaysia..tak abis makan leh buang..Ehheee...

Tengah berjalan tenampak lak pakcik ni meniaga sorang2..takde org beli plak tu.. terkeluar plak ayat ni dari mulut aku..

'Pakcik..meniago la kat dopan tu sikit..ni jauh bonar bukak kodai..hujung tanjung bukak eh..mano la org nak boli barang tu..'

Korang tau dia cakap ape?

Dia tak cakap ape2!! Buat dunno je..hati panas kot..tu yang diam je..aku tgok kiri kanan pastu berbisik dalam hati..

'Perghh! Nasib baik xde org nampak..kalo tak mesti dorang ingat aku giler cakap sorang2'

Ni la pakcik yang aku tegur tadi...tengok muka dia.. buat tak reti je..

Aku jalan lagi...
Ternampak plak jiran sebelah rumah makan kat restoran...

Patut la makan kat restoran.. Member dia datang.. kene la belanja makan..bukan selalu..


Air tak cukup plak..'Err..waiter, water please..'

Pastu aku tengok jiran aku ngan memember dia dah abis makan...kenyang giler la tu...mule la nak mencari bantal..

Semua bangun menuju ke kaunter pembayaran...

Ehee..Ni yang tak tahan nih.. tengok harga berapa dia makan dan ape yang dia makan?Rupanya jiran aku tu bayar untuk dia je..member dia yang lain sendiri mau ingat..sendiri makan sendiri bayar..Ni baru sorang makan beb..kalo 1 family??
'Lu Pikir La Sendiri!!' - Kata Ahmad Nabil Bin Ahmad

Aku meneruskan perjalanan.. Sampai kat satu simpang tiga aku ternampak seorang anak jutawan internet..


Eh, ni bukan anak jutawan internet..ni anak jutawan faqir..silap plak..
'Opss.. I'm Sorry' - Kata Amir Raja Lawak

Akhirnya aku sampai jugak kat rumah.. penat giler jalan.. masuk je rumah tgk sedara aku tengah buat currency exchange.. Aku tanya..

'Buat apa tuka duit ni?'

Beliau menjawab 'Penat la bawak duit banyak...'

'Oooo..' aku meloponggg... lantas ke dapur..


Camni la caranya buat tukaran wang asing.. Pakai timbang je..
Duit ni tak laku dah..

Kat dapur aku nampak ade sebungkus roti murah seakan-akan roti Gardenia...


Nak beli roti ni tak? Bayar 0.1 gram emas

P.S:- Apa yang mereka gunakan sebagai duit?Jawapannya. Emas.

P.P.S:- Nampak tak berapa bernilainya emas?

P.P.P.S:- Negara Zimbabwe jadi macam ni sebab pemerintah negara ni sesukahati mencetak duit kertas tanpa ada sandaran emas!U.S bakal ikut jejak langkah Zimbabwe.

P.P.P.P.S:- Walau apa jua keadaan ekonomi dan politik, orang yang menyimpan emas tetap akan untung. Bagi kita rakyat Malaysia, kita amat bertuah kerana negara kita aman, stabil dan makmur. Jadi kalau kita simpan emas ianya lebih kepada menyimpan kekayaan dan membuat pelaburan.

Kita tetap untung.

Dalam situasi yang politik dan ekonomi yang tidak stabil, emas akan menjadi penyelamat nyawa kita dan keluarga kita. Inilah yang akan menjadi wang nanti.


3 comments:

JIVEBUMZ said...

salam kenalan.. nice blog

menarik!

B..alang said...

WoOoOoOhhhh ... banyak yg gila wang ... ko gilo emas ke dek ??? ke ko niaga komoditi .. sy beli dapat diskaun x..?? hehe ..
anyway u are correct ...
klu x sbb USD digunakan sebagai matawang utama niaga global ... dah lama bungkus dah dorang .. cetak greenback ikut suka dia ..
tu sbb dia gunakan kuasa militari dorang sebagai hedging ... buli dunia ikut cakap dia .. huhu.
btw salam kenal ..

Along said...

bukan gila gold tapi buat la persediaan dari skarang..lagi pon sama jugak mcm kite simpan duit..tapi cuba kita pikir camni..

1.letak 10k bawah bantal.
2.letak gold berharga 10k jugak bawah bantal.

10 taun lagi mane lebih berharga?
jawapannya emas..coz kebal inflasi..duit?10k tetap 10k.tapi 10k skang ngan 10k 10 taun lagi sama?hehe..renung2kan..selamat beramal..

P.S:-Aku suka mnum milo..dulu RM1.30, skang dah RM1.70..aduyaii..!Duit kertas makin susut nilai!!

Daa~~~..Hehe..